Eymen Özel 11A
Felsefe
Proje Konusu: -Ahmet, kör olduğunu bildiği Mehmet’in bir
uçuruma doğru yürüdüğünü görüyor, ama ondan hoşlanmadığı
için aşağıya yuvarlanmasına göz yumuyor. Bu cinayet sayılır mı?
Verilen senaryoya göre, öncelikle kendi düşüncemi, ardından
felsefenin bu duruma nasıl yaklaştığını ele alacağım. Ahmet’in o
anda orada bulunması, olayın seyrini değiştirebilecek bir
durumken, onun hiçbir şey yapmaması ve Mehmet’in aşağıya
yuvarlanması cinayet olarak nitelendirilemez. Bu yüzden her
bireyin yaptığı eylemler karşısında sorumluluklarını üstlenmesi
beklenir ve buna doğrudan cinayet demek doğru olmaz. Her ne
kadar etik açıdan sorgulanabilir olsa da, Mehmet oraya belki
kendi isteğiyle gitmiş ve aşağıya yuvarlanmıştır. Bu detayları ve
verilmeyen bilgileri göz önünde bulundurduğumuzda, olayı
tamamen Ahmet’e yıkmak doğru olmaz.
Ahmet’in kararını felsefi açıdan ele alırsak, Kant’ın Ödev Ahlakı
bize bu durumu anlamamızda yardımcı olacaktır. Kant için
ahlaki bir eylemin, kişinin salt eğilimi, hissi ya da bir çıkarı olması
dolayısıyla değil de bir görev anlayışıyla ortaya konduğu
apaçıktır. Yani ödev ahlakı için ahlaki eylemin ölçütü, görev
anlayışıdır. Bundan dolayı, örneğin ihtiyacı olanlara fazlasıyla
merhamet hissettiğim için bir yardım kuruluşuna bağış yapmış
olmam, Kant’a göre zorunlu olarak ahlaki bir eylemde
bulunduğum anlamına gelmez. Eğer eylemim bir görev anlayışı
yerine merhamet hissim üzerinden şekilleniyorsa, bu durumda
o eylem ahlaki değildir. Benzer şekilde, çevremde iyi biri olarak
görünmek ya da insanlar tarafından takdir edilmek için yardım
ediyorsam, yine ahlaki bir eylemde bulunmuyorum; sadece
kendi çıkarım için hareket etmiş oluyorum.
Sonuç olarak, Ahmet Mehmet’i sevmediği için duygularından
etkilenerek hareket etmiş ve ölümüne neden olmuştur. Bu
davranış, Kant’ın ödev ahlakına göre ahlaki değildir ve görev
anlayışına aykırıdır.
Eymen ÖZEL
1323
11-A
Yorumlar
Yorum Gönder